Plantasjens trendrapport for 2025 viser at nordmenn fortsatt elsker lettstelte inneplanter, og at nostalgiske blomster fra bestemors hage er på vei tilbake i trendbildet.
Lettstelte planter fortsatt i vinden
Lettstelte inneplanter topper listen over de mest populære plantene i 2025. Hele 6 av 10 nordmenn velger helst lettstelte planter, og er ekstra populær blant kvinner (72 prosent) og husholdninger med barn (68 prosent).
Planter som Monstera, Gullranke og Smaragdpalme er blant de mest populære hos nordmenn i år.

– Disse plantene er perfekte for moderne livsstiler hvor mange ønsker vakre, grønne innslag uten for mye arbeid. De er allsidige, robuste og passer like godt i små leiligheter som i større boliger, forklarer Johan Tordenheim, kategorisjef for inneplanter i Plantasjen.
I tillegg til at de er fine å se på er disse plantene også kjent for sine luftrensende egenskaper, noe som gjør dem til både praktiske og dekorative valg.
Mormors favoritter på vei tilbake
En spennende dreining i år er at gamle yndlinger som minner om tidligere generasjoner er tilbake. Blomster som stemorsblomster, ranunkler og primula, ofte sett i bestemors hage, er nå blitt en hit blant yngre generasjoner. Blant unge mellom 18 og 29 år oppgir 23 prosent at de liker den romantiske hagestilen, som er høyere enn i noen annen aldersgruppe.

– Vi ser en ny interesse for romantiske og nostalgiske planter. Disse blomstene gir en følelse av varme og historie, samtidig som de gir et fargerikt preg til interiøret. Det er en perfekt motvekt til de minimalistiske trendene som har regjert de siste årene, sier Julia Romberg-Stenersen, kategoridirektør i Plantasjen.
Stemorsblomster og ranunkler er populære på grunn av sine sterke farger og at de er lette å stelle, noe som gjør dem gunstige for både innendørs og utendørs bruk.
Om Plantetrender 2025
Siden 2012 har Plantasjen årlig gitt ut rapporten Plantetrender. Rapporten er basert på en forbrukerundersøkelse om planter og hage, og intervjuer med en rekke eksperter innenfor de nevnte områdene. Tallene er innhentet av HUI Research på oppdrag fra Plantasjen. Rapporten er basert på en forbrukerundersøkelse med representativt utvalg på 1002 respondenter fra Norge og 1014 respondenter fra Sverige.